Az új Akropolisz múzeum Athénban

Az új Akropolisz múzeum Athénban: Aligha találni szebb környezetet a nagy művészetek megismeréséhez

A GEZE közreműködésével

Ki ne ismerné fel azonnal a görög főváros jelképét, „az istenek székhelyét” – az Akropoliszt – magasan, Athén dombjainak tetején, a rekonstruált Parthenon templommal. A szűz városvédő istennő, Pallas Athene temploma a demokrácia jelképe.

Ha a Parthenon galériáján állunk az új Akropolisz múzeum legfelső emeletén, és élvezzük az Akropoliszra és a Parthenon templomra nyíló kilátást, mint a kiállítás eredeti helyszínét, egy dolog azonnal világossá válik: A lenyűgöző új épület hamarosan Athén legnagyobb látványosságai közé tartozik majd, és nem csupán összehasonlíthatatlan régészeti kincsei miatt, hanem építészeti adottságainak köszönhetően is. Több, mint harminc évig tartott, míg a „Parthenon-templom lányának” múzeuma vízióból valósággá vált. A svájci Bernard Tschumi építész készítette tervek alapján az új Akropolisz múzeum majdnem tizenegy évnyi építkezést követően az elmúlt évben nyitotta meg kapuit.
A múzem épületének architektúrája elsősorban egyedülálló elhelyezkedésén alapul.
Ezen felül az épület megjelenése harmonikusan illeszkedik a környezetbe. A területen végzett régészeti ásatásoknak láthatóaknak kell maradniuk, ezért a környezetet integrálták az új építménybe. A múzeum 94 pilléren áll és nagy, üvegszerű alaplemezének köszönhetően lehetővé teszi a régi Athén szerkezetére történő rálátást.

A Parthenon fríz kiállítása volt az új múzeum egyik legnagyobb kihívása. Az építészek megoldása a fríz bemutatására meghatározta az épület teljes szerkezetét. Az alagsortól a harmadik és legfelső emeletig egy derékszögű beton kváderről tör fel. Egészen fent a Parthenon galériáján a kváder képezi a templom helyiségének falait. A falak ugyanolyan méretűek és elhelyezkedésűek, mint a Parthenon templom belseje az Akropoliszon. A hiányos Parthenon fríz a kváder külső falain teljes, 160 méteres hosszában ki van állítva. A fríz domborműveinek hiányzó szoborelemeit, melyek részére külön helyet hagytak ki, a londoni British Museum-ban őrzik.

Az üveghomlokzattal együtt a múzeummal szembeni legfontosabb építészeti követelményt a Parthenon galériájának struktúrája jelenti az építtető számára: A kiállítás és a 300 méterre az Akropoliszion lévő Parthenon templom között kialakult vizuális kapcsolat.

Funkcionalitás, biztonság és esztétikus megjelenés a GEZE ajtó- és biztonságtechnika segítségével.

Az innovatív funkcionalitás, a GEZE ajtó- és biztonságtechnika kiemelkedő megjelenése jól illeszkednek az új Akropolisz múzeum architektúrájába és gondoskodnak az ajtók szükséges kényelméről ill. az emberek és az épület biztonságáról is. Ehhez az igényes épülethez – vagy inkább ehhez a művészeteket egybefűző műalkotáshoz – a rejtett GEZE Boxer ajtócsukók az ideálisak, melyeket különböző változatokban mintegy 135 ajtóra szereltünk fel. A "Boxer" ajtócsukók  teljesen az ajtólapba vannak integrálva. A csúszósín, amely csak nyitott ajtónál látható, nem töri meg az ajtólap megjelenését. Az integrált ajtócsukó működése egyáltalán nem látható, és a szárnyba rejtve elegáns „csomagolást” kapott.

Hatvan darab kétszárnyú tűz- és füstgátló ajtót szereltünk fel GEZE TS 4000 E-IS ajtócsukókkal, beépített hidraulikus csukássorrend szabályozóval és elektrohidraulikus rögzítőszerkezettel. Tűz vagy áramszünet esetén kiold a rögzítőszerkezet és az ajtó automatikusan és biztonságosan becsukódik. A beépített csukássorrend szabályozó biztosítja, hogy az ajtószárnyak - pl. menekülő emberek – áthaladását követően ismét kifogástalanul záródjanak és az ajtók újra be tudják tölteni tűzszakasz záró funkciójukat.

Szépen megformázott biztonságot jelentenek a menekülőajtóknál a GEZE pánikrudak, mellyel ötven menekülőajtót szereltünk fel. Feltűnésmentesen elegáns megjelenésükkel harmonikusan illeszkednek a múzeum épületének architektúrájába. Vészhelyzetben az ajtók a pánikrúd lenyomását követően azonnal kinyílnak.