AIDAluna az építési dokkban
AIDAluna az építési dokkban
GEZE automata ajtórendszerek a hajón

Az új AIDAluna óceánjáró hajó elhagyja a dokkot

A GEZE ajtótechnika és üveg-dizájn a fedélzeten – a tengerjáró hajók korlátlan kényelme és biztonsága érdekében

Az AIDAluna a világhírű AIDA Cruises tengerjáró hajó flottát bővíti egy újabb klub hajóval. 2009. február 13-án az AIDAluna a szó legszorosabb értelmében meglátta a napvilágot, mikor kinyíltak a papenburgi Meyer hajógyár építőcsarnokának kapui, és hajó első alkalommal volt teljes egészében látható. Ezután a szerelőparton az utolsó csiszolásokat is elvégezték rajta. 2009. február 21-i és 22-i hétvégén a 252 méter hosszú és 32,2 méter széles klubhajó nézők ezrei előtt az Ems-én tesztútra indult az Északi-tengeren, hogy március 22-én megkezdje első útját a pompás keresztelőre Palma de Mallorca kikötőjébe.

Tizenhárom fedélzettel, 1.025 utaskabinnal, hét étteremmel, tizenegy bárral és egy 6.400 m² napozó fedélzettel az AIDAluna számos újdonságot tartogat a jövőbeni utasai számára. A innovatív GEZE ajtótechnika által az utasok még kényelmesebben juthatnak át a kabinok, éttermek és bárok ajtóin, ill. élvezhetik a fedélzeti sétát. A megkövetelt biztonsági szempontokat észrevehetetlenül intgeráltuk a hajó ajtókoncepciójába.

A VTM kivitelű, vagyis kifejezetten a tengeri közlekdéshez méretezett ajtómeghajtású automata tolóajtókat, melyek a korróziónak és a tengervíznek egyaránt ellenállnak, és valamennyi elektronikus alkatrészük a hajó belső oldalán található, nagy közönségforgalomhoz méreteztük. Könnyebbé teszik a napozóteraszra, az éttermekbe, a butikok és a számtalan szórakozási és sportolási lehetőséghez történő bejutást. Automata köríves- és teleszkópos tolóajtók egészítik ki a jellegzetes fedélzeti építészeti stílust. A 3-as és 10-as fedélzeten a korlátozott helyviszonyok ellenére az átjáró ajtók a lehető legnagyobb nyitási szélességet teszik lehetővé, így a felszerelkezett napozni vágyók is kényelmesen eljuthatnak a fedélzeti medencékhez.

Az automata nyílóajtók az egyedi vezérléstechnikával, pl. radarérzékelőkkel járulnak hozzá ahhoz a könnyedséghez, amellyel a személyzet és az étterem dolgozói az utasokról gondoskodnak. A „szervizajtók“ erőráfordítás nélkül nyithatóak, érintés nélkül vezérelhetőek és az áthaladást követően megbízhatóan becsukódnak.

A kabinok ajtóit a speciális kivitelű, karral és csúszósínnel rendelkező TS 2000 ajtócsukók kényelmesen és biztonságosan csukják. A karakteresen egységes GEZE dizájn a biztonsági koncepció kialakításában is folytatódott, mert egy tengerjáró hajó fedélzetén a biztonság az elsődleges. Például minden tűzgátló ajtó ”A” kategóriás, vagyis nem éghető anyagokból készült, a menekülési és mentési útvonalakon 140 centiméter ajtószélességig GEZE TS 4000TS 4000 és TS 5000 felső szerelésű ajtócsukókat, valamint nagyméretű és nehéz ajtók esetén tandem kivitelű GEZE TS 4000 ajtócsukókat alkalmaztunk. Ezek vészhelyzetben a hajó rendkívül ferde állása esetén is biztonságosan és a Solas irányelvnek, vagyis „Az emberi élet tengeren történő védelméről szóló nemzetközi egyezménynek” megfelelően bezáródnak. A maximális biztonság és funkcionalitás érdekében a teljes ajtótechnika méretezése a Meyer hajógyárral, a Reederei AIDA Cruises és az illetékes hajóosztályozó társasággal folytatott szoros együttműködésben készült.

Az AIDAluna felszerelésekor a GEZE szakértelméről nem csak mint az ajtótechnika teljes körű szolgáltatója tett tanúbizonyságot. A10-es fedélzeten a GEZE üvegrendszereit építették be. A DJ pultot húsz darab kör alakban elrendezett üveg elemből egyedileg készített, korróziómentes manuális eltolható fal rendszer fogja körbe és védi a teljes szórakoztató és színpadi elektronikát. Így a DJ birodalma kézzel, nagy erőráfordítás nélkül teljesen elzárható, vagy tetszőleges szélességre tárható.

A GEZE több mint tíz éve bizonyít a Meyer hajógyárnál a tengeri hajózási közlekedés területén, így a hat hajóból álló teljes flottát is felszerelte a „Sphinx“ generációval. Az AIDAluna-hoz hasonlóan a GEZE az azonos felépítésű AIDAdiva és AIDAbella testvérhajókon is gondoskodik a legmodernebb ajtó- és biztonságtechnikáról, és ehhez hasonlóan feladat várja a 2010-ben vízre kerülő AIDAblu, és két további, még név nélküli AIDA óceánjáró esetén is, melyek 2011-ben és 2012-ben hagyják el a dokkot.